Ratusz Gminy Konstancin-Jeziorna Dwór w Oborach Willa Hugonówka i rzeka Jeziorka Willa Syrena Tężnia solankowa w Parku Zdrojowym

Światowy Dzień Konsumenta

W poniedziałek (15 marca) obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Z tej okazji Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował tygodniowy cykl różnych wydarzeń m.in.: wideoczaty z ekspertami, praktyczne porady online. Wszystko to, aby podnieść świadomość Internetów na temat czyhających na nich zagrożeń oraz przypomnieć prawa konsumenta.

Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest corocznie 15 marca. Upamiętnia przemówienie prezydenta Stanów Zjednoczonych Johna Kennedy’ego z 1962 r., w którym sformułowano cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.


Z okazji rocznicy tego wydarzenia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował:


Wideoczaty z ekspertami

Przez cały tydzień, od poniedziałku (15 marca) do piątku (19 marca), w godz. 12.00–13.00 na facebookowym profilu Światowego Dnia Konsumenta (link otwiera się w nowym oknie) odbywać się będą wideoczaty z ekspertami i poświęcone będą następującym tematom:

  • poniedziałek: system ochrony konsumentów;
  • wtorek: finanse (np. inwestycje alternatywne, systemy typu piramida);
  • środa: podróże, eventy i covid-19;
  • czwartek: zakupy stacjonarne;
  • piątek: zakupy w sieci.


Praktyczne porady na Twitterze 

Na Twitterze: @UOKiKgovPL (link otwiera się w nowym oknie) przez kilka dni pojawiać będą się porady dotyczące bezpiecznego kupowania, płacenia i inwestowania przez Internet:

  • wtorek: systemy typu piramida;
  • środa: inne alternatywne inwestycje finansowe;
  • czwartek: płatności internetowe;
  • piątek: zakupy w sieci.


Portal informacyjno-edukacyjny

Strona konsument.edu.pl (link otwiera się w nowym oknie) przypomina portal społecznościowy, na którym pośród normalnych postów pojawiają się oferty-pułapki. Kryją się za nimi potencjalne niebezpieczne sytuacje, np. oszustwa zakupowe, wyłudzenia kodu Blik, kradzieże tożsamości, piramidy finansowe.

Na portalu w bezpieczny sposób – przechodząc całą procedurę: wybór towaru, konwersację z czatbotem, ustalanie szczegółów płatności i dostawy, wypełnianie formularzy – internauta może się przekonać, gdzie czają się potencjalne zagrożenia. Każda sytuacja zawiera podsumowanie, gdzie użytkownik poznaje konsekwencje lekkomyślnych decyzji, dowiaduje się, co sprawdzić, aby nie paść ofiarą oszustwa i gdzie się zwrócić, jeśli do tego dojdzie.

Epidemia koronawirusa wypłynęła na zmianę wielu zachowań konsumenckich. Z obawy przed zakażeniem i kolejkami w sklepach stacjonarnych częściej decydujemy się na zakupy przez Internet i dostarczenie paczki pod drzwi. Dlatego warto skorzystać z porad profesjonalistów, aby ustrzec się przed oszustwami w sieci.


Lekcje w szkołach

Specjalnie dla nauczycieli, edukatorów i rzeczników konsumentów przygotowano scenariusze zajęć  i tutorial, które są dostępne na portalu informacyjno-edukacyjnym konsument.edu.pl (link otwiera się w nowym oknie).


Autor: PWZ

2021-03-15

KAMERY ONLINE

NADCHODZĄCE WYDARZENIA

Wirtualny Spacer