Opublikowano: Konstancin-Jeziorna (www.konstancinjeziorna.pl)
Czyste Powietrze: co zrobić w przypadku nieuczciwego wykonawcy?
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował poradnik dla osób, które padły ofiarą nieuczciwych wykonawców w ramach programu „Czyste Powietrze”. Zawiera on praktyczne wskazówki dotyczące dochodzenia roszczeń, zgłaszania nieprawidłowości oraz ochrony własnych interesów.
W sytuacji, gdy wykonawca realizujący inwestycję w ramach programu „Czyste Powietrze” nie wywiązał się z umowy, wykonał prace w sposób nieprawidłowy lub po pobraniu zaliczki zerwał kontakt, można podjąć konkretne kroki, by chronić własne interesy. W ich zaplanowaniu i realizacji może pomóc „Poradnik poszkodowanego beneficjenta” opracowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Poradnik poszkodowanego
Poradnik zawiera praktyczne wskazówki dotyczące postępowania w sytuacji, gdy wykonawca nie wywiązał się z umowy lub działał nieuczciwie. To zwięzły zbiór informacji o tym, jak reagować, dochodzić roszczeń oraz gdzie zgłosić się po pomoc prawną i wsparcie instytucjonalne. Wśród omawianych zagadnień znajdują się m.in.:
- zasady i terminy odstąpienia od umowy;
- sygnały mogące świadczyć o nierzetelności wykonawcy;
- procedury zgłaszania nieprawidłowości;
- możliwości skorzystania z bezpłatnej pomocy prawnej.
Dodatkowo został przygotowany wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy – wystarczy podmienić dane i wysłać dokument. Poradnik można znaleźć na stronie czystepowietrze.gov.pl oraz w poniższych materiałach do pobrania.
Prawa beneficjenta i możliwe działania
Jeśli wykonawca naruszy warunki zawartej umowy, można domagać się poprawy jakości wykonanych prac, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. Przepisy przewidują również możliwość skorzystania z reklamacji na podstawie rękojmi lub gwarancji. W razie potrzeby sprawę można skierować do sądu – w niektórych przypadkach bez ponoszenia kosztów postępowania.
Do najczęstszych nieprawidłowości należą między innymi: brak montażu urządzeń lub ich nieprawidłowe podłączenie, zawyżone ceny usług i materiałów, brak wymaganej dokumentacji (np. protokołów odbioru, kart gwarancyjnych, instrukcji obsługi), sfałszowane faktury i podpisy, a także brak kontaktu z wykonawcą po otrzymaniu zaliczki. Takie sytuacje mogą świadczyć o próbie oszustwa i powinny zostać zgłoszone.
Program w gminie
Pzypominamy! Jedynymi oficjalnymi operatorami programu „Czyste Powietrze” są gminy i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska (WFOŚiGW). Mieszkańcy gminy Konstancin-Jeziorna, którzy chcą skorzystać z programu, mogą liczyć na pomoc naszych urzędników dyżurujących w Gminnym Punkcie Konsultacyjno-Informacyjnym. Mieści się on w konstancińskim magistracie przy ul. Piaseczyńskiej 77 i jest czynny 4 razy w tygodniu:
- we wtorki, środy i czwartki w godz. 7.00–8.00 i 16.00–18.00;
- w piątki w godz. 7.00–8.00.
W celu zapewnienia sprawnej obsługi interesantów prosimy o wcześniejsze uzgodnienie terminu wizyty – wysyłając wiadomość na adres: czystepowietrzekonstancinjeziorna [dot] pl (czystepowietrze[at]konstancinjeziorna[dot]pl) lub dzwoniąc pod nr telefonu 22 484 23 00 i wybierając nr. wew.: 421 lub 365.
Szczegółowe informacje o programie są dostępne na stronie: czystepowietrze.gov.pl.
Adres źródłowy: https://www.konstancinjeziorna.pl/index.php/news/czyste-powietrze-co-zrobic-w-przypadku-nieuczciwego-wykonawcy