Opublikowano: Konstancin-Jeziorna (www.konstancinjeziorna.pl)
Budżet 2025: rzetelne wyjaśnienia dotyczące planowanych zmian
W mediach społecznościowych zaczęły krążyć nieprawdziwe i wyrwane z kontekstu informacje na temat planowanych zmian w budżecie gminy Konstancin-Jeziorna na 2025 rok. Aby zapobiec dezinformacji i rozwiać niepotrzebne spekulacje, publikujemy pełne, rzetelne wyjaśnienie oparte na faktach.
Zmiany w budżecie gminy stanowią rutynowy i całkowicie naturalny element zarządzania finansami gminy. Wynikają one z rzeczywistego postępu realizacji inwestycji, przebiegu procedur przetargowych, uzgodnień z instytucjami zewnętrznymi oraz obowiązujących wymogów formalno-prawnych. Przedłożone Radzie Miejskiej Konstancin-Jeziorna przez burmistrza Michała Wiśniewskiego propozycje zmian budżetowych na 2025 r. mają swoje źródło właśnie w tych uwarunkowaniach.
Dyskusja na komisji
Projekt zmian uchwały budżetowej gminy Konstancin-Jeziorna na rok 2025, który zostanie poddany pod głosowanie na sesji 19 listopada br., został szczegółowo omówiony podczas posiedzenia m.in. Komisji Budżetu, Inwestycji i Spraw Majątkowych Rady Miejskiej. Mimo to w internecie i mediach społecznościowych zaczęły pojawiać się informacje nieprawdziwe, fragmentaryczne lub wyrwane z kontekstu, które mogą wprowadzać mieszkańców w błąd.
Wyjaśnienia
Poniżej przedstawiamy rzetelne i szczegółowe wyjaśnienia, przedstawiające rzeczywiste powody proponowanych zmian, ich zakres oraz aktualny etap realizacji poszczególnych zadań.
- Projekt i budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w Czarnowie (WPF)
- Zmniejszenie: 1 550 000,00 zł.
- Wyjaśnienie: W 2025 r. kontynuowane są roboty budowlane w ramach etapu 5. oraz 6. Inwestycji. Łączna wartość środków, które zostaną wydatkowane w br. na realizację powyższych robót to 1 577 885,74 zł. Niestety z uwagi na trudności formalne – takie jak: brak zgód właścicieli nieruchomości na ustanowienie służebności przesyłu oraz na usunięcie drzew niezbędnych do poprowadzenia sieci – nie było możliwe rozpoczęcie kolejnych etapów inwestycji. Budżet zadania na kolejne lata planowany był na podstawie szacunkowego zakresu kolejnych etapów robót, a nie na podstawie konkretnego kosztorysu dla ściśle określonego ich zakresu. Jest to zadanie wieloletnie realizowane etapami.
- Etap realizacji: Zakończono roboty budowlane etapu 5. (część 1.) oraz etapu 6. (część 2).
- Przebudowa ul. Elektrycznej (WPF)
- Zmniejszenie: 521 255,00 zł.
- Wyjaśnienie: 8 września br. podpisano umowę na roboty budowlane obejmujące 2. etap rozbudowy ul. Elektrycznej. Po podpisaniu okazało się, że zakończenie inwestycji w 2025 r. jest niemożliwe ze względu na: nowe wymagania PGE Dystrybucja S.A. dotyczące rodzaju kabli energetycznych do zastosowania oraz konieczność aktualizacji dokumentacji sieci teletechnicznych. Wymusiło to podpisanie 22 października br. aneksu do umowy z wykonawcą, który przesunął realizację robót budowlanych do 27 kwietnia 2026 r., a rozliczenie do 15 czerwca 2026 r.
- Etap realizacji: Trwają roboty budowlane, zgodnie z aneksem.
- Przebudowa boisk i toru wrotkarskiego przy Szkole Podstawowej nr 4 w Słomczynie (WPF)
- Zmniejszenie: 490 160,00 zł.
- Wyjaśnienie: W 2025 r. planowana była modernizacja nawierzchni boiska. Ogłoszony przetarg został unieważniony z uwagi na bardzo wysokie kwoty złożonych ofert, znacznie wyższe od kosztorysu inwestorskiego. Wynikały one głównie z krótkiego terminu realizacji robót i wymaganego ich zakończenia w 2025 r. Zadanie zostało wprowadzone do budżetu po długich dyskusjach dopiero na sesji nadzwyczajnej w dn. 1 października br., choć Rada Miejska mogła to zrobić już 11 września br., na zwykłej sesji, o co wnioskował burmistrz Michał Wiśniewski. Postępowanie zostało ogłoszone od razu na drugi dzień po październikowej sesji. Aby racjonalnie wydatkować środki publiczne, ogłoszono nowy przetarg z terminem realizacji w 2026 r., co pozwoliło na uzyskanie znacznie niższych ofert (7 ofert, z których większość jest na znacznie niższe kwoty niż w pierwszym przetargu. Obecnie oferty podlegają badaniu. Ponadto w 2025 r. w ramach zadania zlecono wykonanie nowej dokumentacji projektowej przebudowy toru wrotkarskiego, która została już wykonana.
- Etap realizacji: Drugi przetarg w toku oceny ofert. Dokumentacja toru – wykonana.
- Budowa sieci wodno-kanalizacyjnej w ul. Żwirowej w Parceli i Cieciszewie oraz w części ul. Grzybowskiej w Parceli
- Zmniejszenie: 400 000,00 zł.
- Wyjaśnienie: Zadanie będzie realizowane w ramach dwóch innych zadań budżetowych wieloletnich: „Budowa ul. Grzybowskiej w miejscowości Parcela” oraz „Budowa ul. Żwirowej w Słomczynie”. W ramach tych zadań w 2025 r. wykonywana została dokumentacja projektowa, która obejmuje właśnie m.in. sieci wodociągowe i kanalizacyjne w ul. Żwirowej i ul. Grzybowskiej. 20 października br. starosta piaseczyński zatwierdził projekty budowlane i wydał dwie decyzje ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) dotyczące budowy ul. Żwirowej i ul. Grzybowskiej. Decyzje te nie są jeszcze ostateczne. W tej sytuacji nie jest możliwe rozpoczęcie realizacji robót budowlanych w 2025 r.
- Etap realizacji: Decyzje ZRID – w toku uprawomocnienia.
- Projekt i budowa sieci tras rowerowych na terenie gminy (WPF)
- Zmniejszenie: 300 000,00 zł.
- Wyjaśnienie: Gmina otrzymała na to zadanie dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 7 612 820,26 zł. W 2025 r. przeprowadzono 2 przetargi na realizację zadania w trybie „projektuj i buduj”, które zostały unieważnione z uwagi na wysokość ofert. Gmina wystąpiła do Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych o zgodę na zmianę formuły realizacji zadania na: najpierw dokumentacja – potem roboty. Przygotowany jest już kolejny przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej, który zostanie ogłoszony natychmiast po uzyskaniu zgody MJWPU. Z uwagi na planowane terminy rozliczeń za wykonanie dokumentacji nie jest możliwe wykorzystanie środków zarezerwowanych w budżecie na 2025 r. Środki te zostały zaplanowane jako wkład własny gminy i zostaną przesunięte na 2027 r., w którym powinno nastąpić ostateczne zakończenie i rozliczenie projektu.
- Etap realizacji: Przetarg na dokumentację gotowy do publikacji, oczekiwanie na zgodę MJWPU.
- Rozbudowa sieci wodno-kanalizacyjnej w miejscowości Ciszyca przy drodze 3KDL i przy drodze 6 KDD
- Zmniejszenie: 300 000,00 zł.
- Wyjaśnienie: Zadanie wprowadzone przez radnych na sesji budżetowej w grudniu 2024 r., mimo że w ramach innego zadania budżetowego wieloletniego „Rozbudowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie 6 wsi” była już wtedy wykonywana dokumentacja projektowa sieci w drodze 6KDD oraz mogła być zlecona dokumentacja sieci w drodze 3KDL (w tym przypadku dopiero po zakończeniu procedury ZRID dla projektu drogi 3KDL, który był w tym czasie realizowany przez gminę). W ramach rozbudowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie 6 wsi w 2025 r. wykonywana jest m.in. dokumentacja projektowa rozbudowy sieci w drodze 6KDD. Ponadto, również w ramach tego zdania, zlecone zostanie wykonanie dokumentacji projektowej rozbudowy sieci w drodze 3KDL. W tej sytuacji środki zabezpieczone na zadaniu pn. „Rozbudowa sieci wodno-kanalizacyjnej w miejscowości Ciszyca” nie zostaną wykorzystane.
- Etap realizacji: Dokumentacja sieci wod.-kan. w drodze 6KDD w trakcie opracowywania. W przygotowaniu zlecenie dokumentacji projektowej sieci w drodze 3KDL.
- Budowa ul. Starego Dębu w Czarnowie (WPF)
- Zmniejszenie: 175 824,00 zł
- Wyjaśnienie: 22 października br. został podpisany aneks do umowy na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy ul. Starego Dębu w Czarnowie, wydłużający termin jej realizacji do 10 czerwca 2026 r. Przyczyną zmiany były przedłużone konsultacje projektu koncepcyjnego, które miały na celu uwzględnienie najlepszych rozwiązań projektowych, które jednocześnie w jak najmniejszym stopniu będą wymagały zajęcia nieruchomości prywatnych. Ponadto wystąpiła konieczność uwzględnienia uzgodnień projektowych dotyczących planowanej przez zarząd powiatu piaseczyńskiego rozbudowy ul. Gościniec. W tej sytuacji pozostałe jeszcze płatności wynagrodzenia wykonawcy dokumentacji projektowej przesunięte zostały na rok 2026 (środki zabezpieczone w WPF). Wydatki na 2025 r. okazały się zbędne.
- Etap realizacji: Dokumentacja projektowa w trakcie opracowywania.
- Budowa ul. Działkowej (3KL) i 4KL w Kierszku (WPF)
- Zmniejszenie: 108 982,00 zł.
- Wyjaśnienie: W budżecie na 2025 r. na zadaniu zaplanowano dodatkowe środki w związku z koniecznością zwiększenia zakresu umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej. Wynikało to ze zmiany wcześniej wykonanego projektu sieci wod.-kan. w ul. Działkowej, tak aby dostosować go do wykonywanego projektu drogi. Na etapie tworzenia budżetu nie była jeszcze znana kwota dodatkowego wynagrodzenia wykonawcy. Po negocjacjach z wykonawcą i podpisaniu aneksu do umowy w budżecie pozostała jeszcze nadwyżka środków.
- Etap realizacji: Dokumentacja projektowa w trakcie opracowywania.
- Projekt i budowa pobocza drogi ul. Granicznej – od ul. Wrzosowej do ul. Grzybowej
- Zmniejszenie: 60 000,00 zł.
- Wyjaśnienie: Zadanie wprowadzone przez radnych na sesji budżetowej w grudniu 2024 r., bez wcześniejszego rozpoznania możliwości jego realizacji. Brak możliwości realizacji ww. zadania w planowanym zakresie. Gmina nie dysponuje w całości terenem pasa drogowego ul. Granicznej. Ponadto w istniejącym pasie nie ma możliwości budowy pobocza bez przebudowy całej drogi. W tej sytuacji środki zabezpieczone na to zadanie nie zostaną wykorzystane.
- Etap realizacji: Brak możliwości rozpoczęcia prac.
- Rozbudowa ul. Zaleśnej w sołectwie Borowina (Fundusz Sołecki)
- Zmniejszenie: 25 453,00 zł.
- Wyjaśnienie: 17 lipca 2025 r. został ogłoszony przetarg na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowych budowy dróg gminnych obejmujący 3. części: część 1. – Dokumentacja projektowa rozbudowy ul. Zaleśnej , część 2. – Dokumentacja projektowa rozbudowy ul. Głowackiego – od ul. Prawdziwka do kanału rzeki Jeziorki oraz część 3. – dokumentacja projektowa budowy ul. Bukowej i sięgacza ul. Wierzbnowskiej. Przetarg musiał zostać unieważniony ze względu na wysokość złożonych ofert. Wynikało to nie tylko z braku wystarczających środków z budżecie i WPF gminy, ale także z faktu, że wysokość łączna ofert przekroczyła próg unijny dla zamówień na usługi. Następnie na sesji Rady Miejskiej 10 września 2025 r. zostały zabezpieczone zwiększone środki na realizację tej dokumentacji na lata 2026–2027. 26 września 2025 r. ogłoszono ponowny przetarg w trybie unijnym. Oferty otwarto 31 października 2025 r. Obecnie trwa badanie ofert. Mając na uwadze przewidziany cykl rozliczeń z wykonawcą dokumentacji nie będzie możliwe wydatkowanie na to zadanie środków jeszcze w tym roku.
- Etap realizacji: Procedura przetargowa – w toku.
- Dokumentacja projektowa i budowa chodników i ciągów pieszo-rowerowych na terenie gminy (WPF)
- Zmniejszenie: 50 000,00 zł.
- Wyjaśnienie: W 2025 r. w ramach zadania planowane było m.in. wykonanie dokumentacji projektowej budowy chodnika wraz z kładką nad kanałem pomiędzy ul. Anny Walentynowicz a al. Wojska Polskiego. Do realizacji zadania konieczna okazała się jednak zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu. Procedura zmiany planu została już rozpoczęta. Ponadto w przygotowaniu jest zlecenie wykonania dokumentacji projektowej budowy chodnika i kładki w rejonie targowiska (na działce nr ew. 5/2 z obrębu 02-03). Rozliczenie z wykonawcą projektu nastąpi w 2026 r. (środki zarezerwowane w WPF). W związku z tym w 2025 r. nie są przewidziane żadne wydatki związane z tym zadaniem, w tej sytuacji środki nie zostaną wykorzystane. Zadanie dotyczy lokalnych uzupełnień ciągów pieszych lub pieszo-rowerowych na terenie gminy w ramach zidentyfikowanych potrzeb w tym zakresie.
- Etap realizacji: W przygotowaniu postępowanie na wybór projektanta chodnika i kładki w rejonie targowiska.
- Budowa, dobudowa, przebudowa i modernizacja oświetlenia ulicznego (drogowego)
- Zmniejszenie: 600 000,00 zł
- Wyjaśnienie: Powodem wprowadzenia zmiany jest wydłużony termin dostaw opraw oświetleniowych LED, wynikający z aktualnej sytuacji rynkowej oraz ograniczonej dostępności komponentów technicznych. Pomimo przeprowadzenia przez gminę czynności przygotowawczych i planowanego rozstrzygnięcia postępowania przetargowego w bieżącym roku, faktyczna realizacja robót – zgodnie z założeniami przetargowymi – będzie możliwa dopiero w pierwszym kwartale 2026 roku. Zgodnie z opracowaną dokumentacją techniczną oraz warunkami postępowania, wymiana opraw przewidziana jest do wykonania w terminie 45 dni od dnia podpisania umowy. Następnie, w drugim kwartale 2026 r., planowana jest konfiguracja i wdrożenie systemu inteligentnego sterowania oświetleniem, obejmującego integrację z systemem zarządzania infrastrukturą oświetleniową. Gmina przewiduje również możliwość skorzystania z prawa opcji, które umożliwi rozszerzenie zakresu rzeczowego inwestycji o kolejne lokalizacje w sołectwach południowych. Pozwoli to na kompleksowe ujednolicenie standardu oświetlenia na obszarze gminy oraz zwiększenie efektywności energetycznej systemu. W związku z powyższymi okolicznościami, a także koniecznością zapewnienia ciągłości finansowania zadania w roku przyszłym, zasadne jest przeniesienie środków finansowych na realizację inwestycji do budżetu 2026 r.
- Opracowanie planu błękitno-zieloną infrastrukturą
- Zmniejszenie: 200 000,00 zł.
- Wyjaśnienie: Pierwszy przetarg nie przyniósł żadnej oferty. Gmina ogłosi kolejny, z 2-tygodniowym wydłużeniem terminu składania ofert oraz czasem realizacji zadania – 4 miesiące.
- Etap realizacji: Zadanie ujęte w WPF, przygotowanie kolejnego przetargu.
- Remonty lokali komunalnych
- Zmniejszenie: 30 000,00 zł.
- Wyjaśnienie: Remonty związane z przygotowaniem lokali komunalnych do zasiedlenia realizowane są wyłącznie przez Zakład Gospodarki Komunalnej.
- Etap realizacji: Zaplanowane remonty już przeprowadzono.
- Wykonanie ekspertyz i opinii (w tym operaty szacunkowe)
- Zmniejszenie: 30 000,00 zł.
- Wyjaśnienie: Mniejsze niż zakładano zainteresowanie najemców wykupem lokali komunalnych skutkuje odpowiednio niższym zapotrzebowaniem na środki przeznaczone na wykonanie dokumentacji niezbędnej do sporządzenia aktów notarialnych sprzedaży lokali z zasobu gminy.
- Etap realizacji: Zrealizowano.
- Zakup usług związanych z zapewnieniem pomieszczeń mieszkalnych
- Zmniejszenie: 23 000,00 zł.
- Wyjaśnienie: W związku z wydłużającą się procedurą postępowań sądowych dotyczących eksmisji osób do pomieszczeń tymczasowych, realizacja działań w tym zakresie przebiega wolniej niż pierwotnie zakładano. Opóźnienia te powodują zmniejszone zapotrzebowanie na środki finansowe przeznaczone na realizację zadania, co uzasadnia obniżenie planowanych wydatków.
- Dostosowanie ratusza do wymogów przeciwpożarowych
- Zwiększenie: 70 000,00 zł.
- Wyjaśnienie: Kwota 70 tys. zł dotyczy szacunkowego kosztu naprawy systemu przeciwpożarowego w budynku ratusza, a nie dostosowania pomieszczeń Centrum Usług Wspólnych do wymagań ppoż. Naprawa wynika z zaleceń straży pożarnej po fałszywym alarmie, który ujawnił usterki w różnych częściach budynku urzędu.
Adres źródłowy: https://www.konstancinjeziorna.pl/news/budzet-2025-rzetelne-wyjasnienia-dotyczace-planowanych-zmian