Urząd Miasta i Gminy rozpoczął wysyłkę decyzji podatkowych do mieszkańców gminy Konstancin-Jeziorna. Tak jak w ubiegłym roku, z uwagi na pandemię COVID-19, są one dostarczane wyłącznie za pośrednictwem listonoszy Poczty Polskiej.
Z powodu trwającej pandemii COVID-19, trzeci rok z rzędu, to nie pracownicy konstancińskiego magistratu, a listonosze Poczty Polskiej dostarczają mieszkańcom gminy decyzje w sprawach podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.
Ruszyła wysyłka
Wysyłka decyzji rozpoczęła się 17 stycznia i jest sukcesywnie realizowana. Do doręczenia przekazano już ponad 2 tys. decyzji (stan na 24 stycznia). W kolejce czekają następne. Wszystko po to, by zachować maksimum bezpieczeństwa w dobie pandemii COVID-19. – Decyzje są wydawane corocznie i dotyczą wszystkich nieruchomości należących do osób fizycznych – mówi Katarzyna Ignaczak, kierownik Referatu Podatków Urzędu Miasta i Gminy. – Wyjątkiem są te nieruchomości, dla których wysokość rocznego zobowiązania nie przekracza 9,20 zł, czyli równowartości kosztów wysyłki. W takim przypadku zobowiązanie podatkowe nie powstaje.
Płatność w ratach i na indywidualny rachunek
Gdy wysokość podatku przekracza kwotę 100 zł jest on płatny w czterech ratach, zawsze do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada – z wyłączeniem podatku od środków transportowych, który należy uiścić do 15 lutego (pierwsza rata) i do 15 września (druga rata). – Gdy termin płatności przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, podatek należy wpłacić najpóźniej w dniu następnym – wyjaśnia Katarzyna Ignaczak. – W wyjątkowych sytuacjach, jeżeli decyzja podatkowa nie zostanie doręczona co najmniej na 14 dni przed terminem płatności pierwszej raty, podatek jest płatny w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego.
Przypominamy! Od 2020 r. płatności dokonywane są na indywidualny numer rachunku bankowego przypisany do danej nieruchomości. – Prosimy o zwrócenie uwagi na numery rachunków, które znajdą się w otrzymanych decyzjach podatkowych – dodaje kierownik Referatu Podatków magistratu.
Podatek od nieruchomości
Stawki podatku od nieruchomości pozostają na tym samym poziomie, co w latach ubiegłych. I tak np. za 1 m kw. powierzchni użytkowej właściciele budynków mieszkalnych lub ich części płacą 0,61 zł, a związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – 20,33 zł (stawka ta dotyczy także budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na działalność gospodarczą).
Podatek od środków transportowych
Bez zmian pozostaje także wysokość podatku od środków transportowych. W tym przypadku jego wysokość pozostała na poziomie sprzed jedenastu lat. W 2022 r. za samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 5,5 t włącznie zapłacimy 677,60 zł, za ciągnik siodłowy o tych samych parametrach – 706,20 zł, a za autobus z 22. miejscami lub więcej – 2 000,90 zł.
Podatek rolny
Mamy dobrą informację także dla rolników. W listopadzie 2021 r. radni miejscy przyjęli uchwałę w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta na 2022 r., która jest podstawą obliczenia podatku rolnego. Zgodnie z nią gospodarze zapłacą 130 zł za 1 ha przeliczeniowy, zaś właściciele pozostałych gruntów rolnych – 260 zł za 1 ha fizyczny.
Podatek leśny
W niewielkim stopniu wzrósł natomiast podatek leśny, którego wysokość jest niezależna od samorządu. W 2022 r. wynosi on 46,69 zł od 1 ha. Jest to równowartość pieniężna 0,220 m sześc. drewna, obliczana według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.