Czyste Powietrze: co zrobić w przypadku nieuczciwego wykonawcy? | Konstancin-Jeziorna

Czyste Powietrze: co zrobić w przypadku nieuczciwego wykonawcy?

30-07-2025

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował poradnik dla osób, które padły ofiarą nieuczciwych wykonawców w ramach programu „Czyste Powietrze”. Zawiera on praktyczne wskazówki dotyczące dochodzenia roszczeń, zgłaszania nieprawidłowości oraz ochrony własnych interesów.

W sytuacji, gdy wykonawca realizujący inwestycję w ramach programu „Czyste Powietrze” nie wywiązał się z umowy, wykonał prace w sposób nieprawidłowy lub po pobraniu zaliczki zerwał kontakt, można podjąć konkretne kroki, by chronić własne interesy. W ich zaplanowaniu i realizacji może pomóc „Poradnik poszkodowanego beneficjenta” opracowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Poradnik poszkodowanego

Poradnik zawiera praktyczne wskazówki dotyczące postępowania w sytuacji, gdy wykonawca nie wywiązał się z umowy lub działał nieuczciwie. To zwięzły zbiór informacji o tym, jak reagować, dochodzić roszczeń oraz gdzie zgłosić się po pomoc prawną i wsparcie instytucjonalne. Wśród omawianych zagadnień znajdują się m.in.:

  • zasady i terminy odstąpienia od umowy;
  • sygnały mogące świadczyć o nierzetelności wykonawcy;
  • procedury zgłaszania nieprawidłowości;
  • możliwości skorzystania z bezpłatnej pomocy prawnej.

Dodatkowo został przygotowany wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy – wystarczy podmienić dane i wysłać dokument. Poradnik można znaleźć na stronie czystepowietrze.gov.pl oraz w poniższych materiałach do pobrania. 

Prawa beneficjenta i możliwe działania

Jeśli wykonawca naruszy warunki zawartej umowy, można domagać się poprawy jakości wykonanych prac, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. Przepisy przewidują również możliwość skorzystania z reklamacji na podstawie rękojmi lub gwarancji. W razie potrzeby sprawę można skierować do sądu – w niektórych przypadkach bez ponoszenia kosztów postępowania.

Do najczęstszych nieprawidłowości należą między innymi: brak montażu urządzeń lub ich nieprawidłowe podłączenie, zawyżone ceny usług i materiałów, brak wymaganej dokumentacji (np. protokołów odbioru, kart gwarancyjnych, instrukcji obsługi), sfałszowane faktury i podpisy, a także brak kontaktu z wykonawcą po otrzymaniu zaliczki. Takie sytuacje mogą świadczyć o próbie oszustwa i powinny zostać zgłoszone.

Program w gminie

Pzypominamy! Jedynymi oficjalnymi operatorami programu „Czyste Powietrze” są gminy i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska (WFOŚiGW). Mieszkańcy gminy Konstancin-Jeziorna, którzy chcą skorzystać z programu, mogą liczyć na pomoc naszych urzędników dyżurujących w Gminnym Punkcie Konsultacyjno-Informacyjnym. Mieści się on w konstancińskim magistracie przy ul. Piaseczyńskiej 77 i jest czynny 4 razy w tygodniu:

  • we wtorki, środy i czwartki w godz. 7.00–8.00 i 16.00–18.00;
  • w piątki w godz. 7.00–8.00. 

W celu zapewnienia sprawnej obsługi interesantów prosimy o wcześniejsze uzgodnienie terminu wizyty – wysyłając wiadomość na adres: czystepowietrzeatkonstancinjeziorna [dot] pl (czystepowietrze[at]konstancinjeziorna[dot]pl) lub dzwoniąc pod nr telefonu 22 484 23 00 i wybierając nr. wew.: 421 lub 365. 

Szczegółowe informacje o programie są dostępne na stronie: czystepowietrze.gov.pl.  

Autor
Barbara Niżyńska

Najnowsze aktualności

  • Zawór na tle niebieskich rurociągów.

    Umowa podpisana na modernizację stacji w Nowym Wierzbnie

    7,1 mln zł – tyle wyniesie koszt przebudowy i rozbudowy stacji uzdatniania wody w Nowym Wierzbnie. Umowa z wykonawcą – firmą Hydro-Marko – została już podpisana. Teren inwestycji niebawem zostanie mu przekazany, a zakończenie prac planowane jest na jesień 2026 r.
  • Baner informacyjny programu Czyste powietrze: Poradnik dla poszkodowanych beneficjentów.

    Czyste Powietrze: co zrobić w przypadku nieuczciwego…

    Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował poradnik dla osób, które padły ofiarą nieuczciwych wykonawców w ramach programu „Czyste Powietrze”. Zawiera on praktyczne wskazówki dotyczące dochodzenia roszczeń, zgłaszania nieprawidłowości oraz ochrony własnych interesów.